Náklady přepravy LNG i ropy skokově posílily kvůli sankcím USA | Strategický nákup s odborníky na energie

Náklady přepravy LNG i ropy skokově posílily kvůli sankcím USA

Tento týden je důležitým tématem pro trhy dopad amerických sankcí na čínskou přepravní společnost COSCO, která vlastní tankery pro přepravu ropy a také zkapalněného plynu (LNG). Na základě amerických sankcí nyní obchodníci nechtějí využívat pro přepravu surové ropy ani LNG tankery této společnosti, a náklady na lodní dopravu obou komodit tím pádem rapidně posílily. Nejvíce se růst nákladů projeví na nižším dovozu ropy i LNG do Asie a jeho navýšením do Evropy.

Navzdory aktuálnímu přebytku ropy i zemního plynu se však na trhu objevují faktory, které mohou vést k velmi rychlému nárůstu ceny plynu na burze. Skokové růsty cen plynu jsou v letošním roce pro vývoj cen plynu na burze typické. Neplánované události (přerušení těžby plynu, či ropy) vedly ke skokovým růstům cen plynu již na začátku dubna, v polovině července a naposledy v polovině září.

Aktuální zásobení evropského trhu s plynem

Pokračující přebytek zemního plynu se projevuje historicky nejvyšším objemem zásob plynu v EU a také tankery se zkapalněným plynem, které jsou prozatím bez cílové destinace. Dodávky zkapalněného plynu do Evropy se navíc ještě zvýší, jelikož na základě skokového růstu nákladů na přepravu bude do Evropy dopravován větší objem amerického plynu. Na přebytek plynu reaguje norský dodavatel plynu Equinor, který drží dodávky plynu do Evropy o 20 % pod obvyklými hodnotami. Přebytek plynu v EU podpoří týdenní stabilitu cen plynu na burze. Omezené dodávky norského plynu na evropský trh však vytvářejí riziko zrychlení případného růstu cen, který by nastal v případě neplánovaných odstávek, či při přerušení dodávek LNG.

Dodávky LNG do Evropy

Cena přepravy zkapalněného plynu (LNG) posílila na téměř roční maxima kvůli menší dostupnosti volných tankerů na trhu. Nárůst ceny přepravy plynu na tankerech LNG nastal po umístění čínské přepravní firmy COSCO na černou listinu amerického ministerstva obchodu.

Přeprava zkapalněného plynu podle kalkulací Platts tvoří 5 – 20 % celkové ceny z dodávky plynu. Nejvíce podraží export plynu na dlouhé vzdálenosti a růst cen tedy nejvíce pocítí čínské firmy dovážející plyn z USA. Dovoz LNG do Asie tedy v následujících týdnech oslabí a naopak větší dodávky amerického plynu může očekávat Evropa. Výhled na vyšší import amerického plynu podpoří stabilitu cen plynu během tohoto týdne.

Vyšší dodávky LNG podporuje také slabá poptávka Asie

7. 10. – 11. 10. EUR/MWh
Asijská cena plynu Nov 19 (Ø) 17,90
Britská cena plynu Nov 19 (Ø) 16,10
Cenový rozdíl -1,80
V minulém týdnu britská cena plynu pro měsíc listopad posílila o téměř 3 %, zatímco cena plynu na asijském trhu zůstala stabilní. Cena plynu v Asii prozatím stále nedokázala posílit, navzdory blížící se topné sezóně, což ukazuje na krátkodobě nízkou asijskou poptávku po importu zkapalněného plynu (LNG). Dodávky LNG budou v nejbližších týdnech z USA, Kataru i Ruska spíše směřovány do Evropy, a to nejen kvůli nízké asijské poptávce, ale také kvůli nejvyšším nákladům na přepravu LNG za poslední rok.

Rozdíl cen plynu v Británii a ceny LNG v Asii

Známky přezásobení vykazuje také trh s ropou

Cena ropy Brent se bude tento týden pravděpodobně pohybovat v úzkém cenovém pásmu okolo hranice 60 USD za barel. Ropný trh vykazuje známky silného přebytku ropy, který je nyní ještě umocněn nedostupnou dopravou pomocí supertankerů v důsledku amerických sankcí na čínskou přepravní firmu COSCO. Rekordně vysoká cena přepravy ropy nedovoluje export ropy do Asie, což vytváří tlak na pokles ceny norské ropy Brent, i americké WTI. Na druhou stranu roste riziko útoků na ropnou infrastrukturu na Blízkém východě, pokles těžby ropy již nastal v Ekvádoru a další propad těžby může zaznamenat Venezuela. Další neplánované přerušení těžby či transportu ropy by mohlo vyvolat skokový růst cen ropy, navzdory aktuálnímu přebytku ropy na trhu.

Přeprava ropy lodní dopravou skokově posílila

Globální trh s ropou je nyní přezásoben, což se projevuje vysokým stavem zásob ropy v USA i Evropě a také nízkou cenou ropy, navzdory velkému počtu neplánovaných omezení těžby ropy.

K přebytku ropy v Evropě a také v USA nyní přispívá také skokový nárůst nákladů na přepravu ropy. Denní sazba za pronájem supertankerů posílila až na mnohaletá maxima ve výši 300 000 USD za den. Cenově nedostupná přeprava ropy pomocí lodní dopravy vytváří tlak na pokles ceny ruské, norské, americké i africké ropy, která nyní nemůže být dopravována zejména do Asie.

Cena přepravy ropy lodní dopravou do Japonska. Zdroj: Bloomberg

Na druhou stranu riziko neplánovaných přerušení těžby a exportu ropy zejména ze strany členů kartelu OPEC je vysoké a může vést k náhlým růstům ceny ropy na trhu. V minulém týdnu byl například napaden íránský tanker s ropou, což byl již třetím podobným útokem za období posledních pěti měsíců.

© 2019 Energy Managers, a.s.

Foto zdroj: Tanker společnosti COSCO čelící sankcím USA. REUTERS/Rodrigo Garrido/File Photo



Copyright © 2018 Energy Managers, a.s. Všechna práva vyhrazena. Webové stránky vytvořil Tomáš Hlad.

Firemní video vytvořil Michal Orsava a tým Pixtream s.r.o.

Podmínky ochrany osobních údajů/GDPRDisclaimer Energy Managers