V roce 2019 byla předsedkyní britské vlády Theresa Mayová, za jejíhož působení bylo datum brexitu několikrát odsunuto na základě neúspěšných jednání mezi Bruselem a Londýnem. Právě odsun brexitu měl vždy negativní dopad na ceny emisních povolenek. Nedosažení brexitové dohody a jeho odsun o další tři měsíce přispěl k prvnímu prudkému propadu cen povolenek v březnu roku 2019. Ceny emisních povolenek reagovaly na zvýšené riziko chaotického brexitu, kdy by Británie mohla odejít z EU bez dohody.
Emisní povolenky, ať už ty nakoupené, či ty zdarma přidělené, by ztratily jejich využití pro britské průmyslové podniky, výrobce elektřiny a tamní ropné společnosti. Tyto firmy by v případě neřízeného brexitu začaly prodávat nepotřebné povolenky do EU, čímž by spustily prudký propad cen emisních povolenek na burze.
Boris Johnson do premiérového křesla Británie usedl dne 24. července 2019. Předsednictví vlády v podání Johnsona nebylo nejprve příznivé pro vývoj cen emisních povolenek. Povolenky zaznamenaly dvě vlny silného poklesu přibližně ve výši 5 EUR/t, které nastaly během srpna a dále na přelomu září a října.
Boris Johnson přinesl do britské politiky změnu, kdy na rozdíl od jeho předchůdkyně zvolil velmi tvrdou taktiku vyjednávání a pravidelně Evropské unii hrozil odchodem bez dohody. Takzvaný „No-deal brexit“ by byl podle Johnosona lepší, než setrvání v Evropské unii, či přijetí rozvodové dohody, kterou připravila jeho předchůdkyně Mayová. Trhy však nevěřily, že by Johnson dokázal získat podporu domácích politiků, a že by dokázal přinutit Evropskou unii k podpisu výhodnější rozvodové dohody.
Emisní povolenky i tentokrát reagovaly na riziko tvrdého Brexitu silným poklesem. Někteří analytici v té době dokonce varovali před možným poklesem cen emisních povolenek i pod 10 EUR/t.
V říjnu minulého roku byl Johnson donucen oficiálně požádat EU o další odklad brexitu. Krátce na to Johnson oznámil, že se mu podařilo dosáhnout nové rozvodové dohody s EU, která měla být brzy podepsána. Odstranění rizika tvrdého brexitu z trhu podpořilo růst cen povolenek z říjnových minim až na prosincová maxima okolo 27 EUR/t.
Po odchodu Británie z EU s dohodou vznikla Británii povinnost pořádat primární aukce pro prodej povolenek. V těchto aukcích měla Británie mimo jiné prodat přibližně 120 mil. tun povolenek, které nemohla prodat v roce 2019, kvůli nejistému brexitu. Trh se navíc obával, že dodatečné prodeje britských povolenek z let 2019 a 2020 proběhnou jednorázově na začátku dubna. Riziko skokového růstu nabídky britských povolenek na trhu podpořilo pokles cen emisních povolenek na začátku roku 2020.
Británie již začátkem února oznámila, že začne emisní povolenky z let 2019 a 2020 prodávat od 4. března v aukcích, které budou pravidelně pořádány každý druhý týden až do konce roku 2020. Trh se přestal obávat možného jednorázového prodeje britských povolenek a ceny povolenek díky tomu stabilizovaly.
V nejbližších měsících však bude i nadále britská politika podporovat pokles cen povolenek na trhu. Tentokrát však bude tlak na pokles cen povolenek vyvíjen nepřímo, prostřednictvím zhoršení obav ze zpomalení ekonomiky. Trh se nyní obává zpomalení evropského průmyslu a v této době mu uškodí nadcházející jednání ohledně budoucích vztahů mezi EU a Británií po roce 2020. Kvůli riziku zpomalení ekonomiky cena emisních povolenek opustila v únoru její dlouhodobý rostoucí trend. Povolenky tak mohou oslabit až na minima ze začátku roku 2019 okolo 20 EUR/t.
© 2020 Energy Managers, a.s.
Copyright © 2018 Energy Managers, a.s. Všechna práva vyhrazena. Webové stránky vytvořil Tomáš Hlad.
Firemní video vytvořil Michal Orsava a tým Pixtream s.r.o.
Podmínky ochrany osobních údajů/GDPR • Disclaimer Energy Managers